Fit słodycze, czyli zdrowe nawyki od dzieciństwa

Powiedzenie, że słodycze są złe jest już niejako frazesem. Nie od dziś wiadomo, że cukier szkodzi, a nazwa „biała śmierć” nie wzięła się znikąd. Jednak nie chodzi tylko o cukier. Wiele składników zawartych w słodyczach to nie tylko „puste kalorie”, ale i substancje zwyczajnie szkodliwe. Nie trzeba jednak rezygnować ze wszystkich słodkości w swoim życiu. Popularne sklepowe słodycze można zastąpić poprzez fit słodycze. Bez odmawiania sobie słodkich przyjemności, wciąż można żyć zdrowo.

Wielu z nas, słodycze kojarzą się głównie z dziećmi. Wszystko przez – całe szczęście! – przełamywany przez świadomych rodziców trend, mówiący o tym, że dzieci już tak mają, że lubią słodkości. Jest w tym ziarno prawdy – w dzieciństwie faktycznie nasze preferencje smakowe są naturalnie ukierunkowane na smak słodki. Jeśli spojrzymy jednak na to jak wielu dorosłych nadmiernie spożywa słodycze oraz jak duży jest problem m.in. nadwagi i otyłości przez nie spowodowany, łatwo można dojść do słuszniejszego wniosku. Nie chodzi bowiem tylko o preferencje smakowe ale o nawyki. Zarówno zdrowe nawyki żywieniowe, jak i te niezdrowe, kształcą się już w pierwszych dwóch latach życia. Fit słodycze mogą pomóc w kształceniu tych pierwszych.

Właściwie dlaczego słodycze są złe?

No właśnie. Wszyscy to wiemy, niewielu z nas zdaje sobie sprawę, na jak wiele czynników wpływa cukier i zawarte w słodyczach szkodliwe substancje. Zacznijmy od banału – cukier powoduje próchnicę. Dentyści alarmują, że problemy z zębami są zauważalne u co raz młodszych dzieci. Cukier powoduje, o czym wszyscy wiemy, także nadwagę, która z czasem może przerodzić się w otyłość. Ta zaś, jest bezpośrednią przyczyną chorób układu krążenia, w tym tych śmiertelnych. Zresztą, sam cukier ma w nich znaczący udział. A czy wiecie… że słodycze mogą powodować problemy z koncentracją?

Dzieci, które jedzą słodycze w nadmiarze są często bardziej niespokojne. Mniej skoncentrowane. Mają większe problemy chociażby z nauką czy skupieniem się w przedszkolu/szkole. Nieświadomi rodzice zwykli zrzucać to na bliżej nieokreślone cechy charakteru, bez szukania ich powodów. Tymczasem powodem może być zwyczajny nadmiar cukru w diecie dziecka. I nie chodzi tu tylko o batoniki, ciastka czy żelki. Nadmiar cukru powodują także wszelkie słodkie soczki, czy też bardzo popularne dzisiaj energy drinki (które niosą za sobą także szereg innych zagrożeń).

Zresztą, nie tylko cukier jest szkodliwą zawartością popularnych słodyczy. Świadomy rodzic powinien uważnie czytać skład produktów, które podaje dziecku, szczególnie słodkości. Do szkodliwych substancji można z pewnością zaliczyć: olej palmowy, syrop glukozowo-fruktozowy, większość słodzików, aspartam, maltodekstryzynę czy tłuszcze utwardzane. Zdziwisz się w jak wielu słodyczach i ciastach (szczególnie tych marketowych) znajdziesz te składniki!

Jak zbudować zdrowe nawyki żywieniowe? Czy fit słodycze wystarczą?

Nawyki żywieniowe kształcimy już we wczesnym dzieciństwie. Szczególnie kluczowe są tu pierwsze dwa lata życia. Mówi się, że podczas tego okresu, dziecko nie powinno w ogóle spożywać słodyczy oraz białego cukru. Smak słodki jest przez człowieka uznawany za bezpieczny, przez co słodkości zwyczajnie szkrabowi smakują… jednak niemowlak nie odczuje ich braku, jeśli sztucznych słodkości nie będzie znał. Błędem jest więc podawanie tak małemu dziecku słodzonych cukrem kaszek czy innych biszkoptów. Dziecko o tak wykształconych nawykach, zwyczajnie może nie chcieć spożywać nic innego, w tym tego dużo zdrowszego jedzenia.

Jeśli chcemy zbudować zdrowe nawyki żywieniowe u swoich dzieci, przede wszystkim powinniśmy zadbać o nie u siebie. Dzieci bowiem naśladują przyzwyczajenia dorosłych, zaś sześcioletni szkrab nie zrozumie rodzica, który sam zjada paczkę ciastek do serialu, a zakazuje mu jeść batoników w szkole.

Oczywiście, nie należy tu wpadać w paranoję. Pamiętajmy, że nasze dziecko nie funkcjonuje w próżni. Rówieśnicy w przedszkolu czy szkole mogą mieć mniej świadomych rodziców i słodyczami będą się zajadać. Żeby nie powodować społecznych konsekwencji, starszemu dziecku warto słodycze ograniczyć, lecz nie zakazać. A przede wszystkim warto budować w nim zdrowe nawyki żywieniowe!

Fit słodycze, czyli zdrowe zamienniki

Jestem zdania, że nie można zabraniać dziecku, ani sobie czerpania przyjemności ze słodkich smaków. Słodkie smaki mogą być obecne jednak także w zdrowym jedzeniu! Jeśli chodzi o produkty dostępne w sklepie, warto zwrócić uwagę na specjalne linie „fit słodyczy”. Trzeba pamiętać jednak, że nie wszystkie fit słodycze są zdrowe… Na blogach poświęconych parentingowi czy zdrowemu odżywianiu, możemy poczytać, jak ludzie mający pojęcie o dietetyce się im przyglądają. Co serdecznie polecam.

Jeszcze serdeczniej polecam jednak wytwarzanie słodyczy samemu. Wszelkie ciasta, batoniki czy ciastka owocowo warzywne możemy śmiało wytwarzać bez użycia białego cukru. Oczywiście, trzeba spożywać je z umiarem oraz pamiętać o ich kaloryczności. Mimo to, robiąc wypieki sami mamy pewność co do ich składu, a jak wspomniałem… nie tylko cukier jest szkodliwą substancją w słodyczach.

Nie byłbym oczywiście sobą gdybym nie wspomniał o… miodzie! Wiele z miodów ma świetny, słodki smak, które uwielbiają dzieci. Na naszym blogu znajdziesz przeróżne przepisy…

Przepisy z miodem w tle: koktajle i ciasta
Przepis na napoje z miodem
Co zamiast batonika? Zdrowe przekąski na wiosnę

… które pomogą wprowadzić miód do codziennej diety Twojego dziecka oraz zastąpić nimi potwornie niezdrowe słodycze ze szkolnego sklepiku 🙂 !

Dodaj komentarz